Kallelsesystem

Med ett kallelsesystem installerat på ett äldreboende är det möjligt för personalen att hålla lite extra koll på sina patienter. Systemet i sig innebär ökad trygghet och säkerhet både för personalen på boendet och för patienterna i fråga – patienterna riskerar inte att glömmas bort, samtidigt som personalen kan hålla koll på patienterna på ett mer övergripande sätt. Utan ett kallelsesystem finns det en risk för att de äldre tappar kontakten med exempelvis vårdcentral och folktandvård, vilket i sig gör att deras hälsa försämras och att de inte får den vård de behöver. 

Vad innebär ett kallelsesystem?

Ett kallelsesystem är ett system specifikt utvecklat för att underlätta för diverse personal och ansvariga på ett äldreboende eller vårdhem. Med systemet installerat i patienternas rum eller boenden är det möjligt för de äldre att ropa på hjälp, larma vid nödlägen och kommunicera direkt via systemet – varje bostad eller rum får en egen anropsknapp där de äldre kan anropa till personalen. 

Tack vare att ett kallelsesystem kommer som ett komplett system med tillhörande lösningar för vardaglig användning är det möjligt för personalen på boendet att få meddelanden om anrop från diverse patienter trots att de befinner sig på kontor eller gör andra ärenden. 

Via systemet får personal också kallelser från exempelvis vårdcentral och folktandvården då en patient på boendet har en inbokad tid, besök eller möte. Det i sig gör att personalen lättare kan hålla koll på samtliga patienter och uppfylla deras behov av vård och omsorg, samtidigt som patienterna inte riskerar att varken glömmas bort eller glömma sina ärenden. 

Övergripande mottagande för personlig vård

Via den larmtablå som installeras i samband med ett kallelsesystem får Vårdpersonal och ansvariga upp samtliga inbokade mottaganden. På så sätt får de också en övergripande bild om vilken patient som är i behov av vad, samt när och hur det ska ske.

Allt eftersom olika mottaganden om kallelser och anrop kommer in i tablån kan personalen skapa sig en uppfattning om vem som larmar och vad hen kan behöva hjälp med direkt i stunden. Såväl inbokade besökstider som akuta larm dyker upp på skärmen för smidig hantering och snabba ageranden vid behov. 

Varför installera kallelsesystem?

Det finns ingen tvekan om att ett kallelsesystem underlättar för personalen, effektiviserar deras arbete och ger dem möjligheten att gripa in snabbare trots omfattande avdelningar. Att hålla koll på alla patienter, deras tidsbokningar och olika behov är inte alltid helt lätt – med ett kallelsesystem är det möjligt!

Samtidigt är det en smart lösning som ser till att patienterna på ett boende kan passa sina tider, gå på sina inbokade besök och få den vård de behöver. Det i sig är en trygghet för dem, speciellt om de lider av en viss sjukdom eller ett funktionshinder och inte själva alltid kan hålla koll på vad som ska hända. 

Ökad kvalité inom äldrevård och omsorg 

Systemet för ett övergripande mottagande av kallelser är även bra om patienterna bor i egna hem eller inte har ansvarig personal nära dygnet runt. Alla händelser dyker upp i tablån inför inbokade tider, vilket också ger personalen tid att förbereda patienten och påminna om eventet – ökad kvalité inom vår äldreomsorg är med detta ett faktum!

Att patienterna med ett kallelsesystem inte riskerar att missa sina möten, inbokade event eller diverse vårdbesök gör även att de vårdcentraler som berörs inte riskerar att behöva boka om eller planera på nytt för att få in en missad tidsbokning i agendan. 

Kallelsesystem underrättar samtliga inblandade

När personalen hålls underrättad via ett kallelsesystem är det alltså möjligt för patienterna att få sin vård i tid, medan vårdcentralerna slipper avbokningar och missade besök i sista minuten. Tänk att ett system kan underrätta så många del i ledet, samtidigt som det ökar tryggheten och finns tillgängligt även vid akuta behov för bättre vård och omsorg!